1402-09-10 08:48
1351
0
87687
یک کنشگر فعال اجتماعی مطرح کرد:

«ترافیک» کلاف سردرگم شهر گرگان

یک کنشگر فعال اجتماعی گفت: این روزها قلب شهر گرگان از شدت ترافیک به کندی می‌تپد و جای خالی اجرای طرح‌های ترافیکی را گوشزد می‌کند.

محمدرضا بهرامی امروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» پیرامون معضل ترافیک اظهار کرد: ترافیک در گرگان به یک کلاف سردرگم و گره کوری تبدیل شده است که نیاز به یک نسخه اساسی با مدیریت صحیح و اجرای پروژه‌های عمرانی کلان‌شهری در حوزه ترافیک دارد که دیگر مسکن‌های مقطعی، این درد مضمن را درمان نمی‌کند.

وی ادامه داد: بیش از چند برابر گنجایش معابر تردد در مرکز استان صورت می‌گیرد، خودروهای تک‌سرنشین، برودت هوا، همزمانی شروع به کار ادارات، بانک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و بازاریان و حضور موتورسوارها و وانت‌ها و دستفروشان کنار خیابان‌ها موجب شده تا گره ترافیک محکم و محکم‌تر شود. نه تنها خیابان‌های اصلی، بلکه معابر فرعی گرگان نیز امروزه شاهد ترافیک سرسام‌آوری است که مسوولان هم در بازکردن آن مانده‌اند.

عضو مجمع مشورتی نظام مسائل استان تصریح کرد: قفل ترافیک سبب شده تا جدای از بروز ناراحتی‌های عصبی در رانندگان و مسافران درون‌شهری، روزانه میلیاردها تومان بنزین و گاز هدر رود و این جدای از آلودگی‌های صوتی است که بوق‌های ممتد برخی رانندگان ایجاد می‌کنند.

بهرامی افزود: یکی از معضلات اصلی، به افزایش تعداد خودروهای تک‌سرنشین، نابسامانی شبکه‌های حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس و به ویژه عدم عریض شدن خیابان‌هایی بر می‌گردد که مربوط به سالیان گذشته است؛ یعنی زمانی که تعداد خودروها از عابران پیاده بیشتر نبود.

وی اظهار کرد: با این تفاسیر، شهر گرگان در اکثر اوقات با معضل ترافیک دست به گریبان است و متاسفانه در فصل سرما، این چالش پررنگ‌تر شده تا جایی که برخی خیابان‌ها و معابر شهری را به مرز خفگی کشانده و به یک چالش اساسی برای والدین به ویژه کارمندان و نیز دانش‌آموزان مبدل شده است.

شهروند گرگانی از وضعیت ترافیک شهر گلایه کرد و ادامه داد: متولیان امر باید چاره‌ای اساسی بیاندیشند؛ چرا که خیابان‌های کنونی شهر قابلیت و فضای لازم برای خودروهای موجود را ندارند.

کنشگر فعال اجتماعی از شورای شهر، شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر اعضای شورای ترافیک خواستار رسیدگی به موضوع ترافیک شهر و ارائه راهکارهای اساسی شد.

بهرامی ادامه داد: خیابان‌های ولیعصر، پنج آذر، امام خمینی، شهدا، جانبازان (پیچ ستاد) و لشکر، گلها، گلشهر و محور ورودی جرجان (بخاطر فقدان کمربندی و بساط دست فروشهای کنار خیابان) تنها بخشی از خیابان‌هایی هستند که گره کور ترافیکی آنها روان مردم را به بازی گرفته و باید فکری به حال این وضعیت که هرسال به نسبت سال گذشته بیشتر می‌شود، کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر شهرداری در مبلمان شهری با پلیس همکاری کند که این اتفاق کم و بیش افتاده، قطعا حضور پلیس در تمامی تقاطع‌ها و نقاط حساس شهر می‌تواند بار ترافیکی را کنترل و یا این وضعیت را سامان دهد.

بهرامی یکی از راه‌های کاستن بار ترافیکی را، تاخیر ۱۰ دقیقه‌ای در ساعت تعطیلی مدارس به ویژه در کوی تختی واقع در خیابان پنجم آذر دانست و افزود: اینکه مدارس همزمان با هم تعطیل نشوند به نظر می‌رسد، کمی بار ترافیکی را روان‌تر خواهد کرد.

فعال رسانه‌ای شهر گفت: برخی از والدین برای رساندن فرزندان‌شان به مدارس از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند که تجمع این خودروها در ساعات آغازین و پایانی مدارس، گلوگاه‌های ترافیکی ایجاد کرده و گاهی موجب انسداد معابر شده و وضعیت ترافیکی را با مشکلاتی مواجه می‌کند و نیز در محدوده مدارس موجبات اضطراب برای دانش‌آموزان را فراهم می‌کند که بهتر است در این رابطه اطلاع‌رسانی و آگاه بخشی با یاری‌گری اصحاب رسانه و… صورت بگیرد.

بهرامی تصریح کرد: هر روز تعداد وسایل نقلیه افزایش می‌یابد و خروجی و پارکینگ مکفی نداریم و از سوی دیگر در ساخت و سازها (اماکن اقامتی و مجتمع تجاری و پزشکی) در گرگان هر روز رشد می‌کند ولی دریغ از رعایت پارکینگ و عقب‌نشینی‌ها و استانداردهای نظام مهندسی که پشت گوش انداخته می‌شود.

وی گفت: ظرفیت ترافیکی گرگان اشباع شده در خیلی از مناطق گرگان مثل پیچ ستاد و خیابان لشکر و میدان ولیعصر و خیابان پنجم آذر و کوی تختی و… در صبح و بعد از ظهر بیش از ظرفیت این مناطق با ترافیک رو به رو هستیم که با حرکت لاک پشتی خودروها، صف و ترافیک کیلومتری را در بر دارد.

کنشگر فعال اجتماعی شهر افزود: در حال حاضر ترافیک گرگان، بیماری است که وضعیت وخیمی دارد و یک مداخله کوچک، حال آن را خراب‌تر می‌کند. یک باران اندک همه شرایط ترافیکی گرگان را مختل می‌کند، چرا که ترافیک گرگان بیمار است.

کارشناس ارشد مدیریت با اشاره به اینکه گرگان گنجایش این حجم از ترافیک را ندارد، گفت: برای وضعیت عادی آن باید فکر کنیم چه برسد به اینکه باران یا برف هم ببارد.

بهرامی ادامه داد: ترافیک امروز حاصل بی‌توجهی‌های دیروز است حتما باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود و این چاره حتما باید به دست مدیریت کلان شهر حل و فصل شود. الان مشکلات به جایی رسیده که صدای همه درآمده و همه ناراحت هستند، بهترین موقع است که با این هم صدایی، وضعیت ترافیک گرگان حل و فصل شود.

شهروند گرگانی افزود: هر نهادی فکر کند که تنهایی می‌تواند معضل ترافیک گرگان را حل کند اشتباه فکر می‌کند، باید همه جوانب هر اعمال محدودیتی مشخص و در نظر گرفته شود. ترافیک گرگان نیازمند سازماندهی است، الان به نقطه‌ای رسیده که غیر قابل انکار است و حتما باید به سمت تغییر برویم و همه دستگاه‌ها برای این تغییر باید وارد عرصه شوند و پای کار بیایند.

بهرامی گفت: اینکه می‌گوییم موضوع سیاست‌گذاری، برنامه بلند مدت است؛ نه حتما باید در یک برنامه میان‌مدت یا کوتاه مدت دنبال شود، پلیس در وضعیت فعلی می‌تواند کارهایی انجام دهد مثلا در اقدامات کوتاه‌مدت، مواردی که باعث تسهیل حمل و نقل می‌شود از جمله برخورد با تخلفات ساکن و سرعت در رسیدگی به تصادفات و… داشته است.

وی افزود: در موضوعات ترافیکی یک سری نقاطی وجود دارد که با اصلاحات هندسی تسهیل می‌شود که شهرداری با همکاری شورای ترافیک و اهل فن؛ این نقاط را شناسایی و تدابیر درست را اتخاذ نمایند.

بهرامی تاکید کرد: اصل ماجرا این است که تعداد خودروها باید در گرگان کاهش یابد، آمار خودروهای شخصی در جابه جایی سفر ۴۰ درصد نقش دارند و در ساعات اوج ترافیک تقریبا ۶۷ درصد معابر را تسخیر می‌کنند؛ فلذا خودروهای شخصی و تک سرنشین در کنار افزوده شدن خودروها از شهرهای دیگر استان و حتی از استانهای دیگر برای مسافرکشی، واقعا برای پلیس راهور و مدیریت ترافیک شهر، معضلی شده است.

فعال اجتماعی تصریح کرد: معابر شهر نیاز به اصلاح دارد و کم‌توجهی به اصول اساسی در زیرسازی معابر و خیابان‌ها و عدم نظارت کافی بر کیفیت آسفالت مورد استفاده در مناطق مختلف شهر گرگان باعث هدر رفت بیت‌المال و افزودن باری بر این مشکلات است.

شهروند گرگانی اظهار کرد: حمل‌ونقل همگانی نیازمند ساماندهی و تقویم زمانی درست است، بارها شده در یک وقت دو الی سه اتوبوس واحد در دور میدان یا خیابان پرتردد در زمان‌های خاص وارد می‌شوند؛ اگرچه استفاده از حمل و نقل همگانی خود معضل دیگری است که نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی و همکاری تمامی شهروندان دارد.

بهرامی گفت: سنگینی تردد در میدان‌های ولی عصر (کاخ) و شهرداری (وحدت) بخشی از آن به دلیل نداشتن پله برقی یا قطع بودن آنهاست که مشکل استفاده شهروندان از آنها را به وجود آورده است؛ بی‌تردید این مسئله خود می‌تواند بر بار ترافیکی بیفزاید و این موضوع، سال‌های سال است مردم این شهر را رنج می‌دهد و جالب آنکه کسی از مدیران شهری نیز جوابگوی آن نیست و یا عزم جدی و دغدغه چندانی برای حل این مسئله وجود ندارد.

فعال رسانه‌ای استان یادآور شد: در سطح شهر گرگان که ترافیک آزاردهنده‌ای دارد، باید تمام مطالعات و طراح‌های فرادستی نظیر طرح تفصیلی، طرح جامع مطالعات حمل و نقل و طرح‌های بازآفرینی شهری با نگرش TOD یا توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی باشد.

بهرامی تأکید کرد: گرگان به عنوان مرکز استان روزانه پذیرای افراد بسیاری است که به جهت مسائل درمانی، خرید و اداری از سایر شهرستان‌ها به این شهر رهسپار می‌شوند بنابراین اگر قرار است پارکینگی ساخته شود به جای مرکز شهر باید ترمینال، میدان بسیج و حوالی جرجان مدنظر قرار بگیرند تا به حدی بتوان این حجم خودرو را در مبادی شهر ساماندهی کرد.

وی اظهار داشت: وجود ماشین‌های فرسوده و تردد بیش از اندازه خودروهای تک سرنشین و رعایت نکردن قوانین توسط همشهریان از جمله معضلات ترافیکی در شهرستان گرگان است و بیشترین مشکل در ترافیک ناشی از پارک دوبل خودروها است.

بهرامی ادامه داد: آمارگیری اولین قدمی است که مهندس ترافیک انجام می‌دهد، بهترین آمار ترافیکی تقاطع‌ها را در ساعات اوج ترافیک می‌توان استخراج کرد؛ به طور مثال از چهارراه گلها به سمت خیابان لشکر را در نظر بگیریم که چند درصد خودروها به سمت میدان تالار فخرالدین اسعد گرگانی یا چند درصد آن گردش به سمت بلوار شهید شکاری و یا ششم بهمن و چند درصد آن به طرف میدان ولیعصر حرکت می‌کنند و… به علاوه اندازه و حجم ترافیک به دست می‌آید، گاهاً ما می‌بینیم حجمی از ترافیک که وارد تقاطع یا میدان می‌شود بیشتر از ظرفیت ترافیکی آن است.

وی درباره احداث ساختمان‌های تجاری متعدد و بدون پارکینگ تاکید کرد: بحث احداث کاربری‌های مختلف مثلاً در خیابان ولیعصر یک بیمارستان بزرگ و مجتمع‌های تجاری و پزشکان و مراکز خرید پوشاک بدون پارکینگ در مهم‌ترین موقعیت شهر ما هستند که در تشدید ترافیک بسیار تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: امروزه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه در مرکز شهر پارکینگ ایجاد نمی‌کنند و به جای آن سیستم حمل و نقل عمومی را تقویت می‌کنند.  

بهرامی توضیح داد: به طور مثال ما یک منطقه را در نظر می‌گیریم و در آن محل یک پارکینگ عمومی داریم و کاربری‌های آن محل جاذب سفر هستند در نتیجه خیابان درگیر پارک‌های دوبله و هم ظرفیت پارکینگ‌هایی که در آن محل هستند پر شده است؛ حال ما در آن محل یک پارکینگ جدید با ظرفیت یک هزار خودرو احداث کنیم تا ترافیک معبر روان شود، میزان مراجعات محل با مراجعات قبل از احداث پارکینگ و بعد از احداث آن یکی نخواهد بود و شاید بیش از ۸۰ درصد ظرفیت پارکینگ به دلیل جذب مردم و خودروهای بیشتر به آن محل پر خواهد شد، مردمی که تا دیروز از حمل و نقل عمومی برای تردد در آن مسیر استفاده می‌کردند به خاطر احداث یک پارکینگ جدید با خودروی شخصی به آنجا مراجعه خواهند کرد، پس احداث پارکینگ‌های جدید در مرکز شهر در وهله اول منجر به جذب بیشتر خودروها خواهد شد و گسترش و توسعه کاربری‌های جدید را به دنبال خواهد داشت و به جای اینکه خودروهای کنار خیابان را ساماندهی کرده و ترافیک را روان‌تر کند، قطعاً منجر به جذب بیش از ۳ هزار خودروی جدید در آن محل خواهد شد.

بهرامی، در مورد دیگر راهکارهای بهبود مشکلات ترافیکی گرگان بیان کرد: «ما چند اصل ترافیکی داریم، که اصول سه گانه عبارتند از طراحی و مهندسی، بحث فرهنگ آموزش عمومی آنهم از مدارس با زبان هنر شروع شود و در نهایت اجرای دقیق قانون و مقررات و حضور با اقتدار پلیس. با اجرای این سه اصل می‌شود ترافیک معابر را بهبود ببخشید.  

وی گفت: مورد بعدی نیاز شهرها به تجهیز سیستم‌های حمل و نقل هوشمند«ITS» در مدیریت ترافیک شهری است. وقتی خواسته می‌شود پل روگذری احداث گردد، قبل از شروع به طراحی باید روی آن پروژه مطالعاتی صورت گیرد و ببینند اصلاً اگر پل احداث و استفاده شد، حرکت خودروها بعد از عبور از پل به چه صورت خواهد بود و آیا احداث پل به مدیریت بهتر ترافیک کمک خواهد کرد یا خیر؟ پل‌های روگذر در مسیر ناهارخوران نمونه بارز مطالعات ضعیف یا عدم مطالعات و شبیه سازی نادرست است.  

عضو مجمع مشورتی نظام مسائل استان توضیح داد: یکی از دیگر دلایل اصلی گره کور ترافیکی شهر گرگان در خیابان‌های ولیعصر این است که همه مراکز و مطب‌های پزشکی در یک ساعت مشخص فعالیت می‌کنند و اگر این ساعات متغیر باشند، قطعاً از بار حجم ترافیکی منطقه کاسته می‌شود.  

بهرامی ادامه می‌دهد: یکی از نیازهای اساسی امروز شهر گرگان احداث پارکینگ‌های ارزان قیمت است زیرا شهروندان قطعاً از لحاظ بار اقتصادی هم به این قضیه نگاه می‌کنند.

وی تصریح کرد: باید برای جلوگیری از فاجعه ترافیکی که به نظر می‌رسد در انتظار شهرهای بزرگ استان از جمله گرگان است، باید سیستم حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس سریع السیر و مترو را در دستور کار داشت تا از مشکلاتی که هم اکنون خود را نشان داده و در آینده پررنگ‌تر می‌شود، جلوگیری شود.

بهرامی در پایان عنوان کرد: بی‌انصافی است که بیان کنیم دغدغه‌ای برای این موضوع مهم، در مسئولان نبوده؛ البته که اقداماتی برای رفع مشکل ترافیک انجام شده ولی کافی نبوده است و دیگر اینکه بایستی بپذیریم کلاف سردرگم ترافیک سنگین گرگان تنها با یک دست باز نمی‌شود و باید همه دستگاه‌های مسئول از یک طرف و مردم با فرهنگ گرگان از طرف دیگر دست در دست هم دهند.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.